اورژانس اجتماعی 


 در جوامع مختلف با هدف پاسخگویی به نیازهاو مشکلات آحاد جامعه راهکارها و برنامه های متعدد تدوین شده و از روش های مختلف برای رسیدن به هدف مذکور بهره گرفته می شود، که با گذشت زمان این برنامه ها و روش ها متنوع و پیشرفته تر شده است . جامعه مانیز از این قاعده مثتثنی نبوده و نخواهد بود.

 بررسی ها نشان می دهد که در  گذشته  ارائه خدمات به مردم فقط از طریق مراجعه افراد به مراکز و مؤسسات میسر بوده که این شرایط موجب تاخیر و یا کندی در ارائه و دریافت خدمات   می شده است. اما امروزه سازمان بهزیستی با بهره گیری از تکنولوژی و با هدف تسهیل در معرفی و ارایه خدمات به گروههای هدف و در دسترس قرار دادن امکانات و خدمات به آنها در پی آن است تا در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل خدمات خود را به مردم و گروههای هدف سازمان معرفی و ارایه نماید و مداخلات خود را از مرکز محوری به جامعه محوری تغییر داده و از نظام خدمات اجتماعی پویا استفاده کند . این ضرورت از آنجا ناشی می شود که مسایل و آسیبهای اجتماعی رشد روزافزونی درجامعه داشته ، بطوری که مراکز و فعالیتهای موجود پاسخگوی نیازها نبوده اند.

در همین راستا دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی از سال 1383 اقدام به راه اندازی خط تلفن  اورژانس اجتماعی با شماره سه رقمی بسیار آسان که فراگیری آنها برای همه مردم به آسانی میسر است ( خط 123 یا خط یک ، دو ، سه) نموده است . که در ابتدا با موضوع انجام مداخلات برای موارد کودک آزاری آغاز به کار کرد.  در سالهای اخیر باتوجه به حمایت های خاص سازمان بهزیستی و امکانات و تجهیزات فراهم شده تمامی مراکز استانهای کشور(30 استان) تحت پوشش این خط قرار دارند و این فعالیت از حوزه خاص کودک آزاری فراتر رفته و سایر گروههای در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی را نیز شامل می شود. ضمن اینکه سایر گروههای هدف بهزیستی که در شرایط اورژانسی باشد را نیز در بر خواهد گرفت.


برنامه اورژانس اجتماعی :

این برنامه تلفیقی از چهار فعالیت : مداخله در بحران ، فردی ، خانوادگی و اجتماعی ( مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی (123) ، تیم سیار اورژانس اجتماعی ( خدمات اجتماعی سیار)، پایگاه خدمات اجتماعی می باشد که هر کدام دستورالعمل مستقل دارند. در این برنامه ویژگی مهم ارائه خدمات اجتماعی یعنی : "تخصصی بودن"، "بموقع بودن" و "در دسترس بودن" مدنظر قرار گرفته است تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور "محدود به زمان و مکان" نگردد و "رویکرد فعال" جایگزین رویکرد غیر فعال شود.

 

مداخله در بحران:

به سلسله اقدامات تخصصی اطلاق می گرددکه افراد ، خانواده ها و یا گروهها را در استفاده از مکانیسم های تطابقی حل بحران یاری می کند تا بتواند برای حل موفقیت آمیز بحران ، توانایی و مهارت سازگاری با محیط را افزایش دهند.

خط تلفن اورژانس اجتماعی:

 یک خط تلفن 3 رقمی است که به صورت شبانه روزی به گروههای هدف خدمات تخصصی ارایه می نماید.(با اولویت دادن به موارد کودک آزاری و همسر آزاری )

 

کودک آزاری:

 هر گونه آسیب جسمی ، فکری ، جنسی ، سوء استفاده ، بی توجهی و بد رفتاری با کودکان زیر سنین 18 سال، توسط فردی که حضانت و سرپرستی کودک را به عهده دارد و یا توسط یک فرد بزرگتر که این فرد   می تواند در کانون خانواده یا خارج از کانون خانوا ده باشد.

همسر آزاری:

به بد رفتاری با همسر شامل سوء رفتار و آزار(جسمی، جنسی، روانی و سهل انگاری )و کلیه اعمالی که برای رشد و سلامت وی مضر است را‌ همسر آزاری می گویند، که معمولا این سوء رفتارها توسط شوهر علیه زن صورت می گیرد تا بالعکس.

 

زنان آسیب دیده اجتماعی:

 به آن دسته از زنانی که به نوعی دچار آسیب شده و شرایط بازگشت به خانواده را نداشته و از زنان ویژه ( تن فروش ) مستثنی هستند ، اطلاق میشود.

 

دختران فراری یا در معرض آسیب:

 به آن دسته از دخترانی که به دلایل عدیده از خانواده منفک و در اجتماع سرگردان بوده و رغبتی برای  بازگشت به خانواده را ندارند.

 

افراد در معرض آسیب اجتماعی: 

به افرادی اطلاق می گردد که رفتارشان به دلیل فشارهای شدید اجتماعی و روانی ناشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی ، نقص یا فقدان مهارتهای زندگی ، ضعف در بکارگیری شیوه های مقابله ای ، ابتلا به بیماری های روانی، عقب ماندگی ذهنی و ...  سازگاری آنها با جامعه دچار مشکل شده و احتمال بروز رفتاربرخلاف هنجارهای اجتماعی از آنها می رود و ممکن است از مسیر زندگی مناسب خارج شوند.

 

افراد آسیب دیده اجتماعی: 

به افرادی اطلاق می گردد که رفتارشان به دلیل فشارهای شدید اجتماعی و روانی ناشی از مشکلات اقتصادی واجتماعی ، نقص یا فقدان مهارتهای زندگی ، ضعف در بکارگیری شیوه های مقابله ای و ... با هنجارهای اجتماعی مغایرت داشته و از مسیر زندگی مناسب خارج شوند

 

خدمات سیار اورژانس اجتماعی:

 ارائه خدمات اورژانس اجتماعی به صورت سرپایی و در محل با وسیله نقلیه متحرک و یا بصورت پایگاه ثابت (و موقتی) در نقاط پرتراکم و مناطق آسیب زای شهر و روستا می باشد.

 

مرکز مداخله در بحران های ( فردی ، خانوادگی و اجتماعی):

به مرکزی اطلاق می شود که با هدف ارائه خدمات تخصصی و فوری لازم به افراد در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده به منظور جلوگیری از انحراف یا انحراف مجدد آنان فعالیت می نمایدکه از این پس مرکز مداخله در بحران نامیده می شود.

 

 

اهداف :

هدف کلی :

کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی .

 

اهداف جزئی:

     - مداخله تخصصی موثر به منظور جلوگیری از تشدید بحران و آسیب های اجتماعی و کاهش   صدمات بر افراد در معرض آسیب وآسیب دیده اجتماعی.

- تسهیل دسترسی مردم به خدمات سازمان بهزیستی در حوزه آسیب های اجتماعی

- تحلیل نسبت به آسیب های اجتماعی.

-  ارائه راهنمائیهای لازم در خصوص فعالیتهای سازمان بهزیستی

گرو ههای هدف :

 

-        گروههای هدف این فعالیت عبارتند از:

-         کودکان آزار دیده

-          همسران آزار دیده

-          افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند

-          کودکان خیابانی و کار

-         دختران و پسران فراری از منزل

-          زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا  آسیب دیده اجتماعی

-         زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد

-         مبتلایان به اختلال هویت جنسی

     -  سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند

 

 

وضعیت اورژانس اجتماعی استان قزوین

 

طرح اورژانس اجتماعی در استان قزوین از زمستان 1387 با خط تلفن 123، 3دستگاه خودرو سیاز اورژانس اجتماعی راه اندازی و  همکنون با 6 دستگاه در شهرستان تاکستان ، قزوین ، بوئین زهرا مشغول فعالیت هستند و در سال 93 ، 4 پایگاه خدمات اجتماعی در شهرستان های تاکستان ، الوند ، اقبالیه ، البرز شروع به فعالیت نموده اند .

 

 

 


 

 

 




پیوند ها
آمار سایت
تعداد بازدیدکنندگان کنونی: 6
تعداد کل بازدید کنندگان: 167261