درباره سازمان > مدیریت سازمان > حراست




رئیس حراست :

امیر امین خواه


مدرک تحصیلی :

لیسانس فقه حقوق






فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با جایگاه حراست
 

باید بامردم مرتبط باشید، اطلاعات مردمی برای شما ناگزیر است، شما با همه سرویس‌های اطلاعاتی دنیا که بعضی شان تجهیزات و ابزار خیلی پیشرفته دارند فرق دارید، رابطه خود را بامردم محکم کنید، کاری کنید که مردم با شما قربة الی الله همکاری کنند.

مهمترین وظیفه مسئولان خدمت به مردم است زیرا فلسفه وجودی حکومت در اسلام، انجام امور مردم و خدمت رسانی به مردم است.

عشق ورزی ومحبت واقعی به مردم و رفتار همراه با لطف و محبت با آنان از وظایف اصلی مسئولان نظام اسلامی است و مسئولان در برخورد با لغزشهای احتمالی مردم باید همراه با عفو و گذشت برخورد نمایند. چشم پوشی از خطاهای قابل اغماض مردم را، متفاوت از برخورد با قانون شکنان و گروه‌ها و باند‌های خاص منفعت جو و قدرت طلب بدانید، منفعت عامه مردم      بر منفعت گروه‌های خاص مقدم است و اغماض از خطاها و سودجوئی‌های این گروه‌ها و باند‌ها ظلم و بی عدالتی است.

همواره مردم نقاط خاصی از عملکرد دولت‌ها و مسئولان همچون کفایت، قدرت دفاع از هویت ملی، امانتداری و ارتباط با مردم را مورد قضاوت قرار می‌دهند که این مسئله باید بعنوان یک ملاک و عبرت مورد نظر دولتها باشد، زیرا همان قضاوتها در مورد آنان تکرار خواهد شد.

 

حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شودکه در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .

   وظیفه اصلی حراست مواظبت بر سلامت سازمان است ؛ چرا که هر سازمانی جهت نیل به اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیاز دارد . از آنجا که سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگی ها و تهدید های درونی و نفوذی است ، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد اولاً  از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند، ثانیاً  با تشخیص و شناخت آفت های درونی ، زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد .

     بنابراین حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی ، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است :

۱.      هدف کلان و راهبردی : حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظورپیش برد اهداف سازمان .

۲.    اهداف عملیاتی : همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های موثر و اطلاع رسانی به موقع ، اعمال نظارت ها و انجام اقدام های موثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان .

وظایف حراست برای رسیدن به اهداف

۱.      حفاظت و صیانت از کارکنان در برابر آسیب ها و تهدیدات احتمالی

۲.      اطلاع رسانی بهموقع از وضعیت سیستم به مراجع دارای صلاحیت

۳.      حفاظت از اماکن، تأسیسات و تجهیزات

۴.      حفاظت از اسناد

۵.      انجام مأموریت های محوله از سوی مرجع دارای صلاحیت

     حراست به عنوان مشاور مدیریت : حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشرافی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود . البته بسیار روشن است که مسئولین حراست ، زمانی می توانند در این خصوص موفق باشند که از علم ، تخصص ،درایت و روشن بینی خوبی برخوردار باشند .

حفاظت از کارکنان : وظیفه نیروی انسانی،رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه حراستها حفظ سلامت نیروی انسانی است.

احقاق حقوق کارکنان : از نظر علم مدیریت ، سازمانی می تواند موفق و پویا و پیش رو با شد که کارکنانی با انگیزه و راضی داشته باشد ، زیرا از کارمند ناراضی ، خلاقیت و ابتکار به وجود نمی آید . بنابراین می بایست به منشأ نارضایتی های کارکنان توجه نموده و نسبت به توجیه مدیران و اصلاح روش ها اقدام کند . بدیهی است حراست می تواند از این طریق ، خدمات قابل توجهی به مدیریت ، کارکنان مجموعه و در کل به نظام مقدس اسلامی ارائه نماید .

‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ احقاق حقوق ارباب رجوع : یکی از دلایل تأسیس ادارات و سازمانها وارگانها ، ارائه خدمات به مردم می باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع .

شایسته سالاری (کمک به انتصاب افراد شایسته ) : طبق قانون ، انتصاب مسئولین به پست های حساس و مسئولین بخش های مختلف اداری ، باید پس از تعیین صلاحیت حراست دستگاه صورت گیرد .

نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها

 سه نقش اساسی حراست به منظور پیشگیری از وقوع تخلف‌ها در سازمان به شرح زیر می باشد :

اول : نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده .

دوم : نقش اصلاح کننده یا درمان کننده .

سوم : نقش جداکننده از سیستم .

    این وظیفه خطیر حراست از جهاتی شبیه به نهادهای بهداشتی درمانی است چنانچه این نهاد در ابتدا سعی بر آن دارد که ابتدا از هر آلودگی و بیماری پیشگیری نماید و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان نماید و در نهایت اگر دو روش قبلی موثر واقع نشد او را همچون یک عضو مرده و فاسد شده بدن از سیستم جدا کرده و دور بیاندازد ، چنین نقشی را حراست در سازمان ایفاد می کند . حراست در هر سازمان با پیش بینی نوع تخلف ها و جرایمی که ممکن است در آن سازمان به وقوع بپیوندد سعی می کند به انحاء مختلف ، چشم و گوش کارکنان آن سازمان را به روی دام ها و کمین های سر راه گشوده و آنها را هوشیار و آگاه سازد .

     با این کارها اولاً جلوی خسارت های احتمالی که مسلّماً هزینه های سنگینی برای سیستم در برخواهد داشت، گرفته می شود ثانیاً  به این وسیله جلوی انتشار تخلف ها و انحراف ها در بین کارکنان گرفته می شود .

 



شرح وظایف اداره حراست

-      حفاظت پرسنلی

1.         دادن آگاهی به‌موقع از نفوذ و توطئه احتمالی عوامل بیگانه و ضدانقلاب داخلی و خارجی به مسئولین مربوط.

2.     به روزرسانی اخبار و اطلاعات پرسنلی کادر مرکزی و واحدهای وابسته و تابعه و حفاظت از آنها در قبال توطئه‌ها و خطرات ایجادی توسط عوامل مخرب.

3.         ارائه خدمات اطلاعاتی درزمینه عوامل ایجاد نارضایتی مردم و کارکنان دستگاه به بالاترین مقام دستگاه.

4.         صیانت از کارکنان دستگاه و تشکیل بایگانی حفاظتی کارکنان.

5.     جمع‌آوری اطلاعات محیط، مراکز تابعه و اقشار مرتبط و ارزیابی و تجزیه و تحلیل اخبار و گزارش‌ها برای ارائه به بالاترین مقام دستگاه ذی‌ربط و وزارت اطلاعات.

6.         تعیین مشاغل حساس دستگاه براساس ضوابط وزارت اطلاعات.

7.         بررسی و تعیین صلاحیت نامزدهای تصدی مشاغل حساس با کسب نظر از وزارت اطلاعات و اعلام نتیجه آن به بالاترین مقام دستگاه.

8.     بررسی، تعیین و اعلام صلاحیت حفاظتی در مورد کلیه داوطلبین اشتغال و انتقال و مأموریت به کادر مرکزی وزارت کشور و واحدهای تابعه درمرکز و شهرستان‌ها.

9.     بررسی و اعلام‌نظر راجع به صلاحیت کارکنان، پیمانکاران و هیات‌های اعزامی به خارج از کشور و انجام امور حفاظتی آنان و همچنین افراد و هیات‌های خارجی وارده به کشور با هماهنگی وزارت اطلاعات.

10.   همراهی و مشایعات مقامات وزارت کشور، سازمانها، ادارات تابعه و کارشناسان اعزامی به خارج از کشور و اعمال نظارت‌های لازم درحیطه اختیارات و ایجاد تسهیلات لازم جهت فعالیت‌های سایر ارگان‌های اطلاعاتی مربوط وفق ضوابط.

11.   شناسایی عوامل فساد اداری، مالی و اقتصادی در دستگاه و همکاری با وزارت اطلاعات در کشف و مقابله با آنها و ارائه گزارش‌های مستند و مربوط به بالاترین مقام دستگاه و مراجع ذیصلاح.

12.   اتخاذ تدابیر لازم به‌منظور پیشگیری از نقض مقررات حراستی درحوزه مأموریت و رسیدگی به موارد نقض شده و تهیه گزارشات لازم جهت ارائه به مقامات ذیربط و انجام اقدامات مناسب جهت کاهش خسارات و خطرات احتمالی ناشی از آن.

13.     شناسایی آسیب‌ها و تهدیدات و ارائه گزارش‌های مربوط به بالاترین مقام دستگاه.

14.     پیگیری و اجرای بخشنامه ها و دستورالعملهای حفاظتی مربوط.

 

 

 

- حفاظت فناوری اطلاعات (IT)

1.  تهیه، تنظیم و ابلاغ طرح‌های حفاظت و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با توجه به سیاست‌های سند راهبردی افتا و دستورالعمل‌های وزارت اطلاعات و مصوبه 1075 مورخ 14/4/1385 شورای عالی امنیت ملی.

2.    نظارت بر نحوه حفاظت از سیستم‌های سخت‌افزاری، نرم افزاری، شبکه و داده‌های دستگاه متبوع.

3.    نظارت بر افراد و شرکت‌های اجراکننده طرح‌های IT دردستگاه متبوع.

4.  تعیین صلاحیت افراد و شرکت‌های حوزه کاری IT که با دستگاه همکاری می‌کنند براساس ضوابط وزارت اطلاعات و از طریق واحد حفاظت کارکنان.

5.    عضویت در کمیته امنیت اطلاعات (ISMS) دستگاه.

6.    پیگیری و اجرای بخشنامه ‌ها و دستورالعمل‌های حفاظتی مربوط.

-      حفاظت اسناد طبقه‌بندی شده

1.    طراحی طرح‌های حفاظت از اخبار، اطلاعات، اسناد و مدارک و نظارت بر اجرای آنها و قوانین و مقررات مربوط در دستگاه.

2.  برنامه‌ریزی و تأمین موجبات لازم در زمینه امور حفاظتی اسناد طبقه بندی شده و تنظیم و ارائه گزارشات مربوط به نحوه گردش مکاتبات و اسناد و مدارک طبقه بندی شده در وزارت کشور.

3.  ایجاد و اداره دبیرخانه محرمانه مکاتبات، اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده در حراست به‌منظور تمرکز کلیه اقدامات مربوط به حفاظت اسناد و اطلاعات اداری طبقه‌بندی شده حفاظتی در دستگاه.

4.  نظارت و بازبینی کلیه مکاتبات و پاسخ‌های محرمانه دوائر داخلی وزارت کشور و سازمان‌ها و ادارات تابعه و انجام بازرسی‌های غیرمترقبه حفاظتی از اسناد و مدارک موجود در واحدهای مذکور و تهیه گزارشات نوبه ای لازم از بعد حراستی جهت استحضار مقام عالی وزارت.

5.  بررسی و صدور کارت شناسائی و تردد جهت پرسنل حوزه مرکزی وزارت کشور و مقامات سیاسی استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و‌همچنین افرادی که بنحوی موقتاً در محیط تردد می نمایند.

6.    اعلام‌نظر در مورد تقلیل طبقه‌بندی اسناد دستگاه و امحاء آنها  براساس ضوابط اعلامی سازمان حراست کل کشور.

7.    تعیین رده حراستی پرسنل جهت دسترسی به اسناد طبقه بندی شده، تردد به اماکن حفاظت شده، احراز مشاغل و طبقه بندی آنها.

8.    نظارت و کنترل بر فرآیند تولید، گردش، بایگانی و امحاء اسناد طبقه‌بندی شده دستگاه.

9.  تهیه و کشف رمز، دریافت، ثبت و صدور، نگهداری و ارسال کلیه پیام‌های تلکس، فاکس و تلفنگرام‌های رمزی و اقدام به تهیه مفاتیح رمز و نظارت بر تغییر و تعویض به موقع.

10.        پیگیری و اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظتی مربوط.

 

حفاظت فیزیکی

11.    انجام  اقدامات تأمینی و تدافعی لازم جهت جلوگیری از دسترسی عوامل غیرمجاز به منابع، تأسیسات اسناد و مدارک، ادوات، تجهیزات و مخابرات وزارت کشور و سازمان‌های وابسته واحدهای تابعه در مرکز و شهرستان‌ها.

12.    طراحی و تدوین طرح‌های حفاظت فیزیکی در مورد اماکن، اموال، تاسیسات، جلسات و مراسم دستگاه و نظارت بر اجرای طرح‌های فوق و قوانین و مقررات مربوط.

13.        اجرای طرح‌های حفاظت فیزیکی در مورد اماکن و تاسیسات طبقه‌بندی شده، اشیاء و اموال خاص.

14.        بررسی متقاضیان دریافت سلاح در حوزه مرکزی و نظارت بر کیفیت استفاده از آن.

15.    بررسی و انجام کلیه امور مربوط به درخواست و اخذ سلاح از مراجع ذیربط و صدور کارت حمل سلاح جهت کارکنان حوزه مأموریت وفق مقررات و ضوابط مربوط.

16.        اقدامات لازم و مرتبط با پدافند غیرعامل.

17.        تهیه و بکارگیری وسایل حفاظتی الکترونیکی به منظور افزایش ضریب حفاظتی اماکن و تاسیسات.

18.        پیگیری برای تعیین رده حفاظتی اماکن و تاسیسات دستگاه از شورای امنیت کشور برابر ضوابط.

19.    تشکیل پرونده‌های تفکیکی در خصوص تأسیسات طبقه بندی شده و تهیه طرح‌های حفاظتی مناسب با موقعیت فیزیکی و ساختمانی وزارت کشور و سازمانها و ادارات تابعه.

20.    برقراری کشیک حفاظتی جهت انجام امور اداری محرمانه پس از پایان وقت اداری و اوقات تعطیل در حوزه مرکزی واعمال مقررات مذکور در سازمانها وابسته و واحدهای تابعه.

21.    تعیین عوامل مؤثر در اقدامات حفاظتی از حیث حساسیت‌های نسبی و آسیب پذیری تأسیسات، تعیین انواع خطراتی که تأسیسات محیط را تهدید می‌کند و برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر مناسب جهت مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی .

22.        پیگیری و اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظتی مربوط.


شماره تماس با حراست بهزیستی استان :33228151-028




پیوند ها
آمار سایت
تعداد بازدیدکنندگان کنونی: 2
تعداد کل بازدید کنندگان: 167553